Cyfrowa Przestrzeń

W Rajdzie Dakar 2024 zobaczymy premierę nowego prototypu HySE-X1, który wyposażony jest w innowacyjny silnik wodorowy, nieemitujący CO2. Ten udział w najtrudniejszym rajdzie na świecie umożliwi ekstremalne testowanie nowej technologii. Edycja Rajdu Dakar 2024 odbędzie się w Arabii Saudyjskiej od 5 do 19 stycznia.

Prototyp HySE-X1 to efekt współpracy zespołu HySE (Hydrogen Small Mobility & Engine Technology), które stanowią renomowane firmy: Kawasaki Motors, Suzuki Motor Corporation, Honda Motor Co., Yamaha Motor Co., Kawasaki Heavy Industries oraz Toyota Motor Corporation. HySE koncentruje swoje badania na małych silnikach wodorowych, a głównym celem jest rozwijanie ekologicznych rozwiązań w dziedzinie transportu.

Toyota przynosi swoje bogate doświadczenie zdobyte podczas udziału w wyścigach wodorowego GR Corolli H2 Concept w ramach serii ENEOS Super Taikyu w Japonii. W ramach projektu firma jest odpowiedzialna za rozwój systemu bezpieczeństwa instalacji wodorowej w prototypie. Warto również zaznaczyć, że stowarzyszenie HySE ma za partnera Overdrive Racing, belgijski zespół rajdowy z imponującym dorobkiem w Rajdzie Dakar, który wielokrotnie rywalizował Toyotą Hilux.

Pustynny rajd Dakkar

Zapoznaj się z technicznym opisem najnowszego modelu Toyota.

HySE-X1 to pojazd typu buggy o imponujących wymiarach: 3 530 mm długości, 2 070 mm szerokości i 1 700 mm wysokości. Ten pojazd opiera się na podwoziu dostarczonym przez Overdrive Racing, które zostało starannie zmodyfikowane, aby pomieścić zbiornik wodoru oraz system dolotowy. Masa własna pojazdu wynosi około 1 500 kg. Całość napędza zaawansowany silnik 1,0 l chłodzony cieczą, który został dostosowany do wykorzystania wodoru jako paliwa. Ten 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik DOHC z doładowaniem jest produktem, który obecnie jest rozwijany przez zespół HySE w ramach badań i rozwoju. Overdrive Racing będzie odpowiedzialny za proces tankowania wodoru oraz za obsługę techniczną pojazdu.

Prototyp HySE-X1 przystąpi do rywalizacji w Rajdzie Dakar w ramach Mission 1000 Challenge. To nowa inicjatywa programu Dakar Future, mająca na celu zachęcenie producentów samochodów do opracowywania nowej generacji ekologicznych napędów, takich jak silniki wodorowe, napędy elektryczne czy hybrydy na biopaliwa. Start HySE-X1 w Rajdzie Dakar umożliwi intensywne testowanie oraz doskonalenie wodorowego silnika spalinowego w trudnym terenie podczas dwutygodniowego wyzwania, jakim jest najtrudniejszy rajd świata. To nie tylko doskonała okazja do rozwiązania potencjalnych problemów, ale także znaczący krok w przyspieszeniu procesu komercjalizacji silników spalinowych na wodór przez inżynierów Toyoty i jej partnerów.